Nederlandse brouwer neemt Amerikaanse importeur van speciaalbieren over in kader van groeistrategie

13-12-2016

Lieshout, 25 november 2016 – Bavaria N.V. kondigt de overname van Latis Imports aan, een Amerikaanse importeur van Belgische speciaalbieren. Na de acquisitie van Palm Belgian Craft Brewers (PBCB) in mei 2016 zet Bavaria de internationale uitbreidingsstrategie voort door de acquisitie van de Amerikaanse importeur van bieren in het PBCB-portfolio. Hiermee speelt Bavaria in op de groeiende speciaalbierenmarkt in de Verenigde Staten.

Breed portfolio aan biermerken naar Amerikaanse markt
Middels deze zet heeft Bavaria nu lokale aanwezigheid met een ervaren team in de Verenigde Staten, één van de vijf kernregio’s voor het bedrijf en een markt met een buitengewone vraag naar speciaalbieren.  Latis importeert momenteel Belgische bieren zoals Palm en Rodenbach en zal nu een breder portfolio van biermerken naar de Amerikaanse markt brengen, waaronder Hollandia en Claro uit het brede Bavaria-portfolio. Vanuit één importeurschap brengt de brouwer een diversiteit aan bieren dichterbij de consument. De acquisitie zorgt dat meer mensen kunnen genieten van zowel de pilsbieren als de speciaalbieren  van Bavaria N.V. Manhattan Beer Distributors, de grootste bier distributeur van de staat New York, wordt door de nauwe samenwerking met Latis Imports een belangrijke partner om het brede portfolio van Bavaria N.V. te verspreiden in de staat New York.

Internationale samenwerkingen in kader van groeistrategie
Bavaria is een echte familiebrouwerij die momenteel door de zevende generatie wordt geleid en heeft recentelijk verschillende deals gesloten als onderdeel van de groeistrategie met als doel verschillende markten te versterken.  Met de acquisitie van Palm Belgian Craft Brewers werd het speciaalbierportfolio versterkt – een goede aanvulling van het sterke Bavaria-pilsportfolio. Recentelijk kondigde het bedrijf een samenwerking aan met Molson Coors UK voor de verkoop, distributie en marketing van Bavaria en de andere merken in het Verenigd Koninkrijk.

Peer Swinkels, Chief Commercial Officer van Bavaria N.V., zegt: “Bavaria kondigt met trots de overname van Latis Imports aan, waarmee we substantiële lokale aanwezigheid hebben in de Verenigde Staten, een land dat bekendstaat om zijn sterke biercultuur en zijn waardering voor speciaalbieren. Na de acquisitie van Palm Belgian Craft Brewers is dit een natuurlijke stap voor verdere, wereldwijde uitbreiding.  Latis Imports, geleid door echte bier-enthousiastelingen, gaf ons hiertoe de perfecte mogelijkheid. “

Latis Imports werd opgezet door David van Wees om voorheen onbekende Belgische bieren beschikbaar te maken in de Verenigde Staten. Van Wees zal aanblijven als Managing Director van Bavaria’s U.S. Operations en zal samen met Arnoud van Schaik, Regional Sales Director Americas bij Bavaria, leiding geven aan de activiteiten van Bavaria USA.

“Bierliefhebbers in Amerika kunnen hun hart ophalen, nu Bavaria de stap zet om hoge kwaliteit bieren onze kant op te brengen. Het is een zeer welkome aanvulling op wat er beschikbaar is op de markt", zegt David van Wees, Managing Director van Bavaria’s U.S. Operations. "We kijken er naar uit samen te groeien en de aanwezigheid van Bavaria in de Verenigde Staten verder uit te breiden."

rinske.vandenbos@bavaria.nl

Swinkels Family Breweries N.V. is de holdingmaatschappij van Bavaria N.V. en heeft als onafhankelijke familiebrouwerij een unieke positie op de internationale biermarkt. Al zeven generaties lang wordt het bedrijf geleid door de familie Swinkels. Ook werkt de brouwerij uit Lieshout nauw samen met trappistenbrouwerij de Koningshoeven en Brouwerij De Molen. Sinds 2015 produceert de brouwerij samen met 8.000 lokale aandeelhouders bier in Ethiopië, Habesha genaamd.  PALM Belgium Craft Brewers is sinds mei 2016 onderdeel van Bavaria N.V. Doordat het bedrijf beschikt over twee eigen mouterijen is het gehele brouwproces nog in eigen beheer. Swinkels Family Breweries N.V. is de enige grote brouwer in Nederland die haar bier brouwt met zuiver natuurlijk mineraalwater uit eigen bronnen. Dit kenmerkt de belangrijkste filosofie: een constante hoge kwaliteit van haar bieren. Van de zes miljoen hectoliter bier die de in Brabant gewortelde organisatie jaarlijks produceert, is 65% bestemd voor de buitenlandse markt. Inmiddels genieten meer dan 120 landen van de bieren van Swinkels Family Breweries N.V. In 2015 ontving Bavaria N.V. de IMD-Lombard Odier Global Family Business Award. Daarmee is Bavaria N.V. verkozen tot het beste familiebedrijf ter wereld. Het doel van deze onderscheiding is de onmisbare rol van familiebedrijven in de wereldeconomie te onderstrepen en te bevorderen. De prijs wordt toegekend aan familiebedrijven die familiebelang verenigen met zakelijk belang en traditie met innovatie.

www.bavaria.com

www.bavariacorporate.com

Over Latis Imports
Een collectief aan 25 jaar ervaring in de Verenigde Staten en wereldwijde markten aan vooraanstaande merken, zoals Rolllink Rock, Labatt Blue, Beck’s, Bass, Stella Artois en Hoegaarden waren reden voor David van Wees en Anthony Giardina om een bedrijf op te richten die de passie voor de ontwikkeling van premium biermerken weerspiegelde. Zo werd het idee geboren om Latis op te richten en leven te geven in Connecticut’s diners en goed uitgeruste, gratis draadloze openbare bibliotheken. De misse van Latis is gestoeld op een portfolio van authentieke, craft bier afkomstig van onafhankelijke brouwerijen met een rijke geschiedenis, met tradities en trots. Latis importeert PALM Ale, Belgies best verkochte bier van het land. Het bedrijf is gevestigd in Ridgefield, CT. Voor meer informatie www.latisimports.com of www.PALMbreweries.com