Bavaria trekt met carnavalsstoet naar Den Haag

07-02-2018

· Sjefke Vaeren overhandigt meer dan 170.000 handtekeningen aan de Tweede Kamer

· Massale aandacht voor petitie #carnavalvrij laat zien dat carnaval leeft en verbroedert

· Bavaria gaat voor officiële erkenning van het volksfeest en vrij voor carnavalvierend Nederland

Lieshout, 7 februari 2018 – Sjefke Vaeren trok vandaag met Bavaria, net voordat het volksfeest komend weekend losbarst, met een complete carnavalsstoet van de Bavaria brouwerij in Lieshout naar Den Haag. Daar overhandigde hij de handtekeningen met een dikke knipoog aan VVD fractievoorzitter Klaas Dijkhoff. Bavaria omarmt carnaval al jaren. Daarom wierp de Brabantse bierbrouwer zich op als pleitbezorger voor officiële erkenning van carnaval - en daarmee vrij voor carnavalvierend Nederland. De petitie #carnavalvrij werd massaal ondertekend en daarmee hebben carnavalliefhebbers laten zien hoezeer het feest leeft.

In carnavalsstoet naar Tweede Kamer
De carnavalskrakers galmen nog na op het Plein in Den Haag. Vanmiddag vierden bijna 200 carnavalsfans een klein feestje toen Sjefke een tussenstand van de petitie aanbood aan de Tweede Kamer. Verschillende Kamerleden kwamen af op het geluid van de dweilorkesten en vierden het feestje mee. De handtekeningen stroomden massaal binnen nadat de Brabantse Che Guevara – Sjefke Vaeren als charismatische leider van #carnavalvrij – heel carnavalliefhebbend Nederland via deze video opriep de petitie te tekenen.

Snel gesjeft
Vrijheidsstrijder Sjefke Vaeren verenigde razendsnel meer dan 170.000 mensen die ‘meestrijden’ om de erkenning van carnaval, of vastelaovend zoals het ook wel genoemd wordt, als officiële feestdagen. De campagne bewijst hoezeer carnaval een feest is dat verbroedert en verbindt. “Het enorme succes van #carnavalvrij laat zien dat dit feest breed wordt gedragen. Sjefke Vaeren had de massale steun van carnavalsfans en de handtekeningen waren dan ook razendsnel gesjeft”, vertelt Florent Renders, fervent carnavaller in Oeteldonk en Marketeer bij Bavaria. “We strijden voor erkenning van carnaval als officieel feest, gericht op álle carnavalsliefhebbers. Hun overweldigende enthousiasme heeft ertoe geleid dat we met een knipoog de aandacht op de politiek konden vestigen. De hoge heren in Den Haag kunnen hier niet meer omheen en moeten het nu wel bespreken in de Tweede Kamer”, aldus Sjefke Vaeren.

Carnaval leeft!

Het verbroederende volksfeest wordt elk jaar groots gevierd – zeker in Brabant en Limburg. Omdat ook Bavaria mensen bij elkaar brengt, wilde de bierbrouwer iedereen die carnaval omarmt, verenigen met de campagne. “Bavaria ís carnaval. Met onze Brabantse wortels en onze betrokkenheid bij carnaval – want daar hoort voor velen een lekker biertje bij – vonden we het geweldig om te zien dat er zoveel mensen gehoor gaven aan de oproep”, vertelt Renders.

Steun Sjefke
Mensen kunnen Sjefke nog steunen tot dinsdagavond 13 februari 00.00 uur via carnavalvrij.nl. “Na carnaval maken we de eindstand bekend. Maar wat er ook gebeurt, Bavaria blijft carnaval omarmen. Laat het enthousiasme de komende dagen vooral doorklinken in de carnavalssteden. We bedanken alle carnavalsfans voor hun steun en wensen hen vooral een heel mooie carnaval en vastelaovend toe”, besluit Renders.

Foto bijschrift: Sjefke Vaeren overhandigt handtekeningen van 170.000 carnavalliefhebbers

Swinkels Family Breweries
Swinkels Family Breweries N.V. is de holdingmaatschappij van o.a. Bavaria N.V., Palm N.V. en Holland Malt. Al zeven generaties lang leidt de familie Swinkels de onafhankelijke familiebrouwerij. Daarmee heeft de brouwerij een unieke positie op de internationale biermarkt. Swinkels Family Breweries N.V. kent vijf eigen brouwerijlocaties: Lieshout (NL), Berkel-Enschot (NL), Steenhuffel (BE), Roeselare (BE) en Debre Birhan (ET). Daarnaast werkt de brouwerij nauw samen met brouwerij de Molen uit Bodegraven. Het waarborgen van een constante hoge kwaliteit van deze bieren kenmerkt de belangrijkste filosofie van de brouwer. Zo brouwt de Bavaria brouwerij in Lieshout als enige grote brouwer in Nederland haar bier met zuiver natuurlijk mineraalwater uit eigen bronnen. Doordat het bedrijf daarnaast beschikt over twee eigen mouterijen heeft ze het gehele brouwproces in eigen beheer. Van de zeven miljoen hectoliter bier dat jaarlijks geproduceerd wordt, is zo’n twee derde bestemd voor de export. Inmiddels genieten consumenten in meer dan honderddertig landen van de bieren van Swinkels Family Breweries N.V.

Contact voor media:
Rinske van den Bos, External Communications Manager Bavaria
E: T: 06-22455191
<a data-cke-saved-href="mailto:rinske.vandenbos@bavaria.nl" href="mailto:rinske.vandenbos@bavaria.nl" rgb(0,="" 114,="" 187);"="" target="_blank">